گذری بر قالب فایل SWF – قسمت اول

فرمت فایل SWF (که به صورت سویف یا swif تلفظ می‌شود) در حال حاضر یکی از تکنولوژی‌های قدرتمند شرکت Adobe است که برای نمایش محتوای برداری، متن، ویدئو و صوت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پیدایش این تکنولوژی در دهه 1990 و در شرکت FutureWave به وقوع پیوست که در سال 1996 توسط شرکت Macromedia خریداری شد، اکنون نیز مدت زیادی از تصاحب Macromedia توسط Adobe می‌گذرد. البته اگر از حق نگذریم، شرکت Adobe با استفاده از تجربیات بسیار زیادی که در صنعت نرم‌افزارهای گرافیکی داشت، تکنولوژی SWF را متحول کرد.اگر مطلع باشید، فناوری مورد استفاده در فایل‌های SWF، در سال 2008 توسط شرکت Adobe در قالب پروژه OpenScreen منتشر و License آن نیز از تملک ادوبی خارج شد، که این مسئله در آن زمان سر و صدای زیادی در مورد ایندکس شدن محتوای فلش توسط موتورهای جستجویی مانند Google به پا کرد (که البته موفقیت چندانی نداشت).

از آن زمان امکان ساخت نرم‌افزارهای پخش کننده فایل‌های SWF مانند برنامه‌های Gnash و Swfdec برای لینوکس و ابزارهایی مثل Ming، SWFTools و SwiSh که امکان تولید فایلهای SWF را نیز داشتند فراهم شد. البته واضح است که مهمترین شرط شرکت ادوبی برای اجازه دادن به تولید فایل‌های SWF این بود که فایل‌های تولید شده باید بدون کوچکترین خطا یا مشکلی بر روی Adobe Flash Player نیز قابل اجرا باشند.

از جمله مهمترین اهدافی که در طراحی فرمت swf مورد نظر بوده‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

–    نمایش ساده و سریع با پشتیبانی از anti-alias و render سریع به قالبهای رنگی مختلف Bitmap
–    امکان توسعه فرمت فایل و اضافه کردن قابلیتهای جدید بدون از دست دادن پشتیبانی رو به عقب
–    کاربرد گسترده در مدیای تحت وب با حداقل مصرف پهنای باند (فشرده‌سازی bit-packing)
–    سادگی پخش و نمایش آن توسط Flash player با حداقل نیازهای سخت‌افزاری
–    استقلال در محتوا و عدم وابستگی به فایل‌های مختلف در زمان اجرا (مانند فونتها)
–    امکان script نویسی و اجرا تحت ماشین مجازی

در مطلب بعدی، به بررسی ساختار فایل و تگهای swf و برخی بحث‌های امنیتی آن خواهم پرداخت.

About محمد شمس

برنامه‌نویس، طراح انیمیشن و علاقمند به هوش مصنوعی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 × 9 =