ساخت برنامه‌های RIA در محیط توسعه Adobe AIR

حتما تا کنون نام برنامه Adobe AIR را شنیده‌اید. این نرم‌افزار، یکی از محصولات شرکت Adobe بوده که به منظور توسعه نرم‌افزارهای هم راستا با تکنولوژی RIA یا Rich Internet Application ارائه شده است.
در حال حاضر مهمترین بسترهای توسعه برنامه‌های RIA، سه تکنولوژی JAVA، Adobe Flash و MS Silverlight هستند. البته در این رابطه موارد دیگری هم وجود دارد، اما چندان قابل توجه نیستند.
یک برنامه RIA، ترکیبی از application عادی و یک نرم‌افزار مبتنی بر وب (Web Application) است، یعنی نرم‌افزاری است که از طریق مرورگر وب قابل دسترس و قابل استفاده است. (توجه داشته باشید که یک صفحه وب معمولی، یک Web Application نیست)
هدف اصلی از معرفی تکنولوژی RIA، استفاده از تکنولوژی‌های مبتنی بر وب به صورت یک برنامه کاربردی (و همچنین بلعکس) است.
برای طراحی برنامه‌های AIR تنها کافی است که برنامه نویس AS3 و یا انیماتور Flash باشید. امکان طراحی برنامه‌های AIR هم از طریق خود نرم‌افزارهای Adobe Flash و Adobe Flex و هم از طریق تمام محیطهای توسعه وب که قابلیت نصب افزونه AIR در آنها وجود داشته باشد، امکان پذیر است.
به عنوان مثال با نصب افزونه Ajax Adobe AIR 2.0 در نرم‌افزار رایگان Aptana Studio امکان طراحی برنامه های AIR وجود دارد.
در محصولات Adobe هم، از برنامه‌های Flash CS4، CS5 و Flash Builder 4.0 (همان Flex) برای این کار می‌توان استفاده نمود.
تنها کاری که یک طراح Flash برای تولید برنامه‌های AIR باید انجام دهد، فراگیری طریقه کار با چند کلاس جدید در AS3 است. (مانند File، NativeApplication، Icon، NativeWindow، SQLConnection، SQLStatement و …)
مابقی کلاس‌های مورد نیاز، همان کلاس‌های مشترک بین Flash و AIR هستند که با کمی تغییر در شکل دستورات Flash، از آنها برای برنامه‌های AIR هم استفاده می‌شود.
به نظر بنده یکی از مهمترین package های قابل استفاده در AIR، بسته flash.data بوده که شامل کلاس‌هایی برای توسعه برنامه‌های پایگاه ‌داده‌ای، با استفاده از واسط SQLite است. استفاده از بانکهای SQLite در یک برنامه AIR تقریبا به همان سادگی کار با MS-SQL در VS.Net است، با این تفاوت که در اینجا از دستورات AS3 استفاده می‌شود. (به زودی مطلبی در این رابطه خواهم نوشت)
بگذریم، برای انتشار یک برنامه AIR به چند نکته باید توجه داشت:
       1. برای اجرای برنامه نهایی، باید نسخه مناسبی از Adobe AIR Runtime، بر روی سیستم کاربر نصب شده باشد. (مثلا نسخه 2)
       2. فایل نهایی با یکی از دو فرمت *.air یا *.exe، منتشر می‌شود. در صورت وجود AIR Runtime بر روی سیستم کاربر، فایل‌های با پسوند air مانند فایل‌های *.msi عمل می‌کنند. فایل‌های exe هم همان نقش را بازی می‌کنند.
       3. قبل از انتشار یک برنامه air، باید با استفاده از بخش Signature در Publish Setting، یک امضای دیجیتالی (Digital Certificate) برای انتشار محصول AIR، تولید شود. تهیه این certificate کار ساده‌ای است، فقط باید با ثبت اطلاعات مورد نیاز، یک خروجی *.p12 یا *.pfx از امضا تولید کرده و به برنامه AIR الحاق کنید.
اولین برنامه AIR طراحی شده توسط بنده هم به رسم سابق، یک تقویم شمسی است که سعی کرده‌ام از برخی از قابلیت‌های AIR در آن استفاه کنم.

About محمد شمس

برنامه‌نویس، طراح انیمیشن و علاقمند به هوش مصنوعی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 3 = 18