معرفی 10 بازی تاثیر گذار در تلفیق هوش مصنوعی با بازیهای کامپیوتری

وبسایت http://aigamedev.com که یکی از وبسایتهای معروف در زمینه هوش مصنوعی در بازی‌های کامپیوتری است، اقدام به معرفی 10 بازی قدرتمند و به یادماندنی که دارای نقاط قوت جالب توجه‌ای در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در بازی‌های کامپیوتری بوده‌اند، کرده است.
هر کدام از بازی‌های معرفی شده، در زمان خود گام بزرگی برای پیشرفت هوش مصنوعی بازی‌های کامپیوتری محسوب می‌شده‌اند. بازی‌های مذکور با کمی تغییر و اصلاح در لیست آنها، به شرح زیر هستند.

10- Sim City, 1989 Maxis
این بازی یک شبیه‌سازی موفق از فرآیند شهرسازی بوده که در آن با انتخاب یک زمین با شرایط جوی متفاوت، به ساخت اقامتگاه، ساختمانهای صنعتی و غیره پرداخته می‌شود. در این بین رضایت شهروندان از وضعیت شهر، باعث افزایش امتیاز شما و موفقیت در بازی خواهد شد.

نوآوری‌ها:
– این بازی به عنوان اولین نسخه از سری بازی‌های Sim، پیشگام شیوه جدیدی در Gameplay بوده که همان کنترل شبیه‌سازی‌های پیچیده در بازی بود.
– تمام اجزا و عناصر ساخته شده در این بازی، با مدل‌سازی و الگوگیری حقیقی انجام شده‌اند.
– ویژگی‌ها و مشخصات آن به شکلی بالانس شده و متعادل هستند که کاربران سرگرم شوند.

9- Half-Life, 1998 Valve
یک بازی علمی تخیلی اول شخص (FPS) است.

نوآوری‌ها:
– ترکیب هوش مصنوعی با روند بازی به صورتی که خللی در Gameplay بوجود نیاید. مثلا امکان شکستن اجسام با استفاده از اهرم به منظور پیشرفت در روند بازی.
– همراهی با یک نیروی محافظ امنیتی (بازی‌کننده هوشمند) در برخی از مراحل بازی.
– استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی گروهی برای اولین بار.

8- Total War, 2000 The Creative Assembly
یک بازی استراتژیک نوبتی (TBS) که با استفاده از کنترل تاکتیکی بلادرنگ نیروها در یک محیط سه بعدی انجام می‌شد.

نوآوری‌ها:
– برای اولین‌بار، هزاران سرباز کنترل شده با هوش مصنوعی، بدون بروز هیچ مشکل قابل ذکری در روند بازی مورد استفاده قرار گرفت.
– این بازی احساسات و هیجانات گروه‌های سربازان را به عنوان عاملی مهم در شبیه‌سازی یک صحنه نبرد، مدل‌سازی نمود. منطق این کار از کتاب هنر جنگ (The Art of War) برداشت شده بود.
– از موتور بازی آن در نمایشی در یک برنامه تلویزیونی استفاده شده بود.

7- Thief, 1998 Looking Glass Studio
یک بازی FPS که با سبک مخفی کاری و اجتناب از درگیری بازی می‌شد.

نوآوری‌ها:
– استفاده از یک مدل سنسوری برای ایجاد واکنش در کاراکترها نسبت به نور و صدای محیط.
– استفاده کاراکترها از صدا به منظور اعلام وضعیت خود به دیگر بازی‌کنندگان.

6- The Sims, 2000 Maxis
یک بازی فوق‌العاده در مورد شبیه‌سازی زندگی و کارهای روزانه یک خانواده مجازی. بازی‌کنندگان قادر به ساخت و طراحی خانه و انجام کلیه کارهای روزانه کاراکترهای مجازی بودند.

نوآوری‌ها:
– پیاده‌سازی رفتار، واکنش و تعامل متفاوت کاراکترها در برخورد با محیط و اشیاء.
– تاثیر گذاری تمایلات متفاوت هر کاراکتر در شیوه عمل آن.
– مدل‌سازی روابط بین کاراکترها و تعامل آنها با یکدیگر.

5- Creatures, 1996 Millennium Interactive
یک بازی حیات مصنوعی که در آن کاربران اقدام به تولید حیواناتی کوچک و آموزش پذیر می‌کنند. این حیوانات شیوه رفتار، غذا خوردن، محافظت از خود و غیره را فرا می‌گیرند.

نوآوری‌ها:
– اولین نرم‌افزاری بود که از یادگیری ماشین در یک محیط چند رسانه‌ای استفاده نمود.
– برای آموزش حیوانات مذکور از شبکه‌های عصبی استفاده شده بود.
– این به بازی به عنوان نقطه عطفی در مطالعات حیات مصنوعی به حساب آمد، چرا که به مدل‌سازی رفتار موجودات در تعامل با محیط پرداخته بود.

4- Halo, 2001 Bungie
یک بازی مبارزه‌ای اول شخص (FPS) که مهارت جنگی کاراکتر تکامل پیدا می‌کرد. محتوای این بازی، مبارزه با موجودات فضایی بر روی زمین بود.

نوآوری‌ها:
– استفاده هوشمندانه دشمنان از محیط برای پنهان شدن و پناه‌گرفتن در برابر آتش.
– وضعیت گروهی دشمنان بر روی رفتار انفرادی آنها تاثیر گذار بود. مثلا اعضای برخی از گروه‌ها با کشته شدن رئیس گروه، فرار می‌کردند.
– از هوش جمعی مناسبی استفاده شده بود.
– با معرفی این بازی، استفاده از ساختار درخت رفتار (behavior tree) در صنعت بازی‌سازی رواج پیدا کرد.

3- F.E.A.R., 2005 Monolith Productions
یک بازی اول شخص (FPS).

نوآوری‌ها:
– برای اولین بار از یک سیستم تولید رفتار Context-Sensitive در یک بازی کامپیوتری استفاده شد که پس از آن دیگر استودیوها نیز از تکنولوژی آن استفاده نمودند.
– دشمنان در استفاده موثر از محیط اطرافشان بسیار هوشمندانه رفتار می‌کردند. مثلا پناه‌گرفتن در پشت میزها، قفسه‌های کتاب، درها، شکستن پنجره‌ها و غیره.
– استفاده موثر از تاکتیکهای تیمی در دشمنان، مانند جایگیری مناسب، پوشش آتش و غیره.

۲- Grand Theft Auto, 1997 Rockstar
این بازی شناخته شده و بسیار معروف در زمان ارائه خود، تحولات بسیاری در سبک و Gameplay بازیها به وجود آورد.

نوآوری‌ها:
– شبیه سازی یک شهر به عنوان محیط بازی، که صدها انسان در آن وجود داشتند. حرکت و تصمیم‌گیری تمام انسانهای موجود در شهر به وسیله هوش مصنوعی بازی کنترل می‌شد.
– شبیه‌سازی موفقیت آمیز ترافیک شهری در محیط بازی.

1- Spore Creatures, 2008 Electronic Arts
یک بازی بسیار خلاقانه که بر مبنای تکامل تدریجی موجودات و عاملهای هوشمند طرح ریزی شده بود. در این بازی کاربران با طراحی موجودات زنده دلخواه خود، شروع به زندگی در حیات وحش بازی نموده و مهارت‌های موجود خود را افزایش می‌دهند. موجود مذکور با تکامل و تولید مثل، صفات جدیدی پیدا کرده و هرچه بیشتر، خود را با محیط اطراف وفق می‌دهد.

نوآوری‌ها:
– استفاده از الگوریتمهای تکاملی در روند بازی.
– استفاده گسترده و موفق از سیستمهای مبتنی بر شبکه‌های عصبی و یادگیری ماشین، جهت آموزش موجودات و افزایش مهارتهای آنها.
– شبیه‌سازی بسیار دقیق رفتار موجودات، احساسات آنها و تعامل آنها با یکدیگر.
– شبیه‌سازی فرآیند جهش در تکامل موجودات، برای تغییر خصوصیات و خلق انواع جانوری جدید.

در پایان، بازی‌هایی که در این لیست از قلم افتاده‌اند در صفحه AI Games موجود هستند.

About محمد شمس

برنامه‌نویس، طراح انیمیشن و علاقمند به هوش مصنوعی

One Comment

  1. پست خوبی بود فقط کاشکی یه عکس از هر بازی هم میذاشتی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 1 = 5