استفاده از META-TAG ها برای تغییر مقصد صفحات وب به آدرسی دیگر

یکی از روشهای مناسبی که برای Redirect کردن آدرسهای وب استفاده می‌شود، استفاده از تگ HTTP-EQUIV است. منظور از “مناسب” بودن این روش، SEO Friendly بودن آن است.
اگر از انواع تکنیکهای SEO مطلع باشید، می‌دانید که انواع فریمها و اسکریپتها، دشمنان SEO هستند، و در واقع بهتر است این مسئله را به شکل عکس مطرح کنیم، چرا که این موتورهای جستجو هستند که دشمنان فریم و اسکریپت هستند.

معمولا اکثر موتورهای جستجو، از اندیس‌گذاری لینکها (Link boxes)، منوها(Scritp menus) ، نقشه‌های سایت (Site maps) و صفحات popup که بوسیله اسکریپتها ایجاد شده باشند، اجتناب می‌کنند.
فلذا به جای استفاده از انواع روشهای اسکریپتی تغییر مقصد (مثلا جاوا اسکریپت) بهتر است از META-TAG استفاده شود. با اینکار، به دلیل موجود بودن آدرس مقصد جدید در تگ و ایندکس شدن آن، Rank وبسایت اولیه برای مقصد جدید در نظر گرفته می‌شود.

به طور کلی META-TAG ها دارای قالب Name / Value بوده (همان ساختار موجود در XML) که بمنظور تشریح محتوای صفحه وب، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از انواع رایج آنها:

meta content=”Mohammad Shams” name=”Author”
meta content=”Global” name=”Distribution”
meta content=”en, sv” name=”Language”
meta content=”Microsoft FrontPage 2.0″ name=”GENERATOR”
meta content=”Microsoft FrontPage 2.0″ name=”FORMATTER”
meta content=”Tue, 1 Aug 2009 14:25:27 GMT” equiv=”Expires”
و یا اینها که مخصوص راهنمایی موتورهای جستجو (البته نه همه) هستند:
meta content=”Personal blog of Mohammad Shams Javi” name=”description”
meta content=”AI,Programming,Flash,Animation,ANN,SA,GA” name=”keywords”
meta content=”noindex,nofollow” name=”robots”
و برخی دیگر شامل تگهای:

Abstract, Cache-Control, Classification, Copyright, Designer, GoogleBot, MSNBot, Owner, PICS-Label, Pragma, Publisher, Rating, Reply-To, Revisit-After, Subject, Title, Unavailable-After, …

تشریح کاربرد همه تگهای فوق‌الذکر، از حوصله این پست خارج است، اما در مورد تگ HTTP-EQUIV باید گفت که وظیفه اصلی آن، کنترل پاسخهای سرآیند HTTP از وب سرور به مرورگر می‌باشد. یعنی بوسیله آن میتوان برخی از پاسخهای پیشفرض وب سرور به مرورگر را با پاسخهای جدیدی جایگزین کرده یا انواع جدیدی بوجود آورد. (البته برای همه وب سرورها و مرورگرها صادق نیست)
حال، برای کاربرد مورد نظر ما از این قالب استفاده می‌شود:

meta content=”0;URL=” equiv=”refresh”
که مقصد جدید در آن ذکر شده و به جای عدد صفر نیز میتوان عدد دیگری مثلا 5 به معنای 5 ثانیه تاخیر تا عمل انتقال جایگزین کرد.پ.ن: برای استفاده از تگها در بلاگر، در قسمت تغییر قالب و ویرایش HTML، تگها را در سرآیند قالب قرار می‌دهند.

About محمد شمس

برنامه‌نویس، طراح انیمیشن و علاقمند به هوش مصنوعی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 × = 5